Meisjes moeten meer kansen krijgen om digitale wereldburgers te worden. In vier stappen leggen we uit hoe we de digitale genderkloof kunnen verkleinen.  

In de digitale wereld zijn meisjes en jongens nog steeds niet gelijk. Meisjes worden geconfronteerd met obstakels om opleidingen te volgen, ervaring op te doen en carrière te maken. En dat ondanks de inspanningen van de voorbije 20 jaar om de digitale ‘gender gap’ te verkleinen.

De digitale kloof tussen meisjes en jongens is de laatste jaren zelfs gegroeid. In 2011 waren er 11% meer mannelijke internetgebruikers dan vrouwelijke internetgebruikers. In 2017 was het cijfer gestegen tot 11,6%. Daarnaast hebben vrouwen gemiddeld 10% minder kans om een gsm te bezitten. De kloof is het grootst in Zuid-Azië, waar 26% meer mannen dan vrouwen een gsm hebben.

In sommige landen valt aan de toegang tot technologie af te meten dat er een grote ongelijkheid is tussen meisjes en jongens en mannen en vrouwen. Daar kan iets aan gedaan worden door meisjes gelijke onderwijskansen en opleidingsmogelijkheden te geven. Maar dat is niet genoeg. Ook stereotypen en sociale verwachtingen die meisjes weghouden van technologie moeten worden aangepakt.  

Hieronder wordt in vier stappen uitgelegd hoe we meisjes digitale kansen kunnen geven.

Meisjes krijgen ICT-opleidingen

 

1. Gelijk onderwijs voor meisjes

Meisjes en vrouwen toegang geven tot technologie en digitale platformen is een eerste stap op weg naar een gendergelijke digitale wereld. Specifieke opleidingen aanbieden en hen aanmoedigen om zich te verdiepen in technologie zal helpen om gelijke kansen te creëren in de jobmarkt van morgen.

Maar iedereen – overheden, scholen, ouders, … - draagt ook de verantwoordelijkheid om de stereotypen weg te werken die meisjes ontmoedigen om bezig te zijn met computers en technologie en om een carrière in de ICT na te streven. Meisjes en jonge vrouwen hebben nood aan sterke rolmodellen, zodat ze zien dat hun geslacht geen belemmering hoeft te zijn om hun ambities in de technologiesector waar te maken.

In samenwerking met Accenture helpt Plan International Brazilië jonge vrouwen warm te maken voor de ICT-sector met het project Youth Building the Future. Jonge vrouwen zoals Thamires, 21 jaar, trainen hun vaardigheden, gevolgd door loopbaanbegeleiding.

“Voor ik hier kwam werken, dacht ik dat technologie iets voor mannen was. Maar hier werken veel vrouwen, die op gelijke hoogte staan als de mannen.”

2. Maak technologie toegankelijker voor meisjes

Soms durven meisjes niet naar het computerlokaal of naar internetcafés te gaan omdat het er vol zit met mannen of omdat meisjes en vrouwen er simpelweg niet mógen komen. Dat kan worden opgelost door speciaal voor meisjes lessen te organiseren, op locaties die voor hen toegankelijk zijn. Zo kunnen ze hun digitale kennis vergroten en leren ze hoe het maximum te halen uit computers, gsm’s en andere elektronische gadgets. 

We moeten meisjes en jonge vrouwen vooral ook vragen wat ze willen bereiken met technologie: willen ze connecteren met hun leeftijdsgenoten, toegang tot informatie, mobiele financiële diensten, of iets anders? Wat hindert hen momenteel om technologie te gebruiken en hun eigen leven te verbeteren?

In Oost-Timor ontwikkelden meisjes samen met Plan International en partnerorganisatie Marie Stopes een app die meisjes en jonge vrouwen informatie geeft over hun lichaam en seksualiteit. Ze kunnen via de app ook een afspraak maken met medische diensten.

3. Maak digitale platforms veilig voor meisjes

Veiligheid op online platformen is voor veel meisjes en vrouwen een terechte zorg. De digitale wereld weerspiegelt de diversiteit van de fysieke wereld, en meisjes ervaren veel van dezelfde vormen van geweld, intimidatie en online misbruik.

Meisjes en jonge vrouwen moeten op voorhand bewust worden gemaakt over de risico’s die gepaard gaan met het internet. Wat moeten ze doen en wie kunnen ze contacteren wanneer ze zich ongemakkelijk voelen? Dit is een cruciale factor om rekening mee te houden als we de digitale genderkloof willen sluiten.

In samenwerking met Telenor Pakistan heeft Plan International IT-laboratoria geplaatst in 44 verschillende scholen in 4 regio’s. Meisjes leren er het internet veilig te gebruiken.

Het project heeft meer dan 200 docenten opgeleid en bereikt meer dan 8.300 meisjes uit kwetsbare gemeenschappen. Ze leren er hoe tekstverwerkingssoftware te gebruiken om brieven en sollicitaties te schrijven, maar ook om hun eerste e-mailadressen en profielen op sociale media aan te maken. De studenten krijgen er een ‘Internet Safety Training’ om online intimidatie en misbruik te helpen identificeren en vermijden.

“Computerlessen werden gezien als een optioneel vak op onze school. Ook was er geen aangewezen IT-leraar”, zegt Salma, een middelbare schoolstudent van Thatta. “Nu zijn onze docenten opgeleid om informatica, digitale lessen en online veiligheid te geven.”

4. Moedig meisjes en vrouwen aan om digitale technologie te creëren

Het is belangrijk om de rol van vrouwen en meisjes te erkennen, niet alleen als gebruiker en consument van technologie, maar ook als ontwikkelaar en maker.

In Oeganda krijgen kwetsbare meisjes en jongen vrouwen via het SmartUp Factory project ICT-opleidingen.

Fiona, 20 jaar, is tijdens de opleiding helemaal opengebloeid:

“Door dit project ben ik van technologie gaan houden. Ik heb geleerd hoe een app te ontwikkelen en hardware te programmeren. Zo heb ik bijvoorbeeld een app ontwikkeld die gericht is op het verstrekken van informatie over betrouwbare en veilige mototaxi’s binnen in de stad. Ik kan nu op een meer wetenschappelijke en creatieve manier denken. Problemen kan ik gewoon wegcoderen!”

“Voor meisjes die net als ik nog nooit hebben nagedacht over technologie, is dit een grote kans. Ik ben wie ik ben dankzij SmartUp.”

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!