In 2016 lanceerden Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo hun sportmerk, 42|54. Een symbolische naam voor de twee atletes, het verwijst namelijk naar hun nationaal record op de Olympische Spelen van 2008 in Peking. Vandaag de dag, gewapend met hun ervaring in de competitieve sportwereld, zijn de kampioenen ontwerpsters en zakenvrouwen geworden die hun kleding over de hele wereld verkopen. Hun ambities met dit merk: sportvrouwen kleden in Belgische mode en kledingproductie duurzamer maken. Door de krachten te bundelen met Plan International België voor een sportproject voor meisjes in Senegal, willen de atletes nog actiever bijdragen aan de emancipatie van vrouwen door middel van sport.

Hoe is het idee ontstaan om een sportkledingmerk uit de grond te stampen?

Elodie: "Het idee om ons eigen activewear-kledingmerk te lanceren kwam van Olivia. Ze heeft altijd al met het idee gespeeld om een sportcollectie te maken die beter bij haar persoonlijkheid zou passen. Als atletes werden we gesponsord door een groot merk. Dat werd natuurlijk zeer gewaardeerd, maar het zorgt er ook voor dat iedereen er hetzelfde uitziet! In de jaren tachtig waren er een aantal grote sportfiguren die steeds ongelooflijke kleren aan hadden, zelfs tijden het sporten. Ze stonden niet alleen bekend als grote atleten, maar waren ook mode-iconen! In maart 2016 hebben we 42|54 gelanceerd en sindsdien hebben we niet meer achteromgekeken."

Hoe zouden jullie het merk definiëren?

Olivia: "Onze kledij is ontworpen om te sporten, maar heeft steeds een zeer modieus tintje. We richten ons vooral op de functionaliteit van de kleding, maar we hebben geprobeerd een connectie te maken tussen sport en mode."

Elodie: "Er zit een echte "urban vibe" in onze kleding. We houden van kleding die ontworpen is om te trainen, maar die ook cool is om overdag te dragen. Het is geen pure streetwear, we denken dat activewear een soort nieuwe streetwear is."

Is het belangrijk voor jullie om een 'made in Belgium'-merk te hebben?

Elodie: "42|54 is ook een manier om de Belgische mode in het algemeen te eren. Het is zeker belangrijk voor ons: we hebben België altijd vertegenwoordigd als een sportteam en we willen deze traditie voortzetten met ons merk. Er is zoveel talent in de modescholen dat we het wilden eren!" 

Hoe verliep de overgang van sport naar de mode-industrie?

Olivia: "Dat was niet gemakkelijk, we hebben echt moeten leren hoe we ondernemers konden zijn. Er zijn veel overeenkomsten tussen sport en ondernemerschap: veel stress die je onder controle moet houden, grenzen verleggen en steeds als een team te werk gaan. Sport heeft ons veel geleerd en heeft ons geholpen om ons bedrijf beter te beheren."

We wilden niet de gezichten van ons merk zijn. We zijn zakenvrouwen, niet alleen maar modellen. We wilden er zeker van zijn dat het merk bekend staat om wat het vertegenwoordigt, niet omdat we de oprichters zijn. - Elodie

Wie zijn jullie rolmodellen in de sport, de mode en het bedrijfsleven? Waarom inspireren deze personen jullie?

Elodie: "Vroeger keek ik echt op naar de grote namen, maar nu ik mijn eigen bedrijf heb, vind ik het al gewoon rock'n'roll als iemand een droom heeft, ervoor gaat en het beste van zichzelf geeft. We leven in een wereld die gedomineerd wordt door mannen, die wereld is lastiger voor vrouwen. Als ik dan succesvolle vrouwen zie, inspireert me dat! Ze maken de weg vrij voor andere vrouwen. Ik denk dat mijn rolmodellen dan ook vrouwen zijn die niet bang zijn om te proberen."

Olivia: "Ik bewonder alle vrouwen om me heen: mijn moeder, mijn grootmoeder... Ik ben altijd erg onder de indruk geweest van grote atleten, maar vooral van de vrouwen om me heen."

In het kader van een nieuwe smartphone, lanceren Samsung en 42|54 een collectie. De opbrengst hiervan schenken ze aan Plan International België. Concreet gaat het om vijf unieke sportuitrustingen die elk gehandtekend zijn door een influencer. De stukken zullen afzonderlijk geveild worden en de bieder die na een maand het hoogste bod heeft, ontvangt het exemplaar in kwestie.

Bied mee op jouw favoriete outfit

Waarom is werken met Plan International zo belangrijk voor jullie? Wat doet het thema van onderwijs en empowerment van meisjes en vrouwen met jullie?

Olivia: "De eerste keer dat ik over Plan International België hoorde was via Hanne Claes en Camille Laus, de twee atletes die we met 42|54 sponsoren. Zij zijn sportambassadrices van Plan International België. Het was de eerste keer dat we ons realiseerden hoe belangrijk sport kan zijn om jonge vrouwen en meisjes te helpen. Doordat we ter plaatse kunnen gaan, kunnen we ook met onze eigen ogen zien hoe we met dit partnerschap bijdragen. De impact zien van wat we doen, is echt ongelofelijk."

Elodie: "Het project in Senegal trekt ons aan omdat het draait om sport. Toen ik jong was, had ik me nooit de impact van sport op je eigenwaarde en wereldbeeld kunnen voorstellen. Nu weet ik dat wel! Daarom denken we dat elk meisje die kans moet krijgen."

Toen we ons sportkledingmerk lanceerden, was dit ook vooral voor andere mensen. Als we andere vrouwen kunnen inspireren om te denken: "Als zij het kunnen, waarom kan ik dan niet proberen mijn eigen bedrijf te beginnen?", zou dat echt geweldig zijn. - Elodie

Denken jullie dat sport een manier is voor meisjes om aan hun zelfvertrouwen te werken en hun ambities te verwezenlijken?

Elodie: "Het is zo belangrijk om jonge meisjes te stimuleren om te sporten! Dankzij Plan International kunnen we hen helpen om te groeien en zelfvertrouwen te krijgen door middel van sport. Dit is iets wat we met ons merk willen ondersteunen. Onderwijs is essentieel, maar er zijn nog andere manieren om een goed leven voor jezelf te bouwen. Andere dingen, zoals sport, kunnen je leven interessanter en zinvoller maken."

Olivia: "Meisjes helpen met hun emancipatie is heel belangrijk voor ons. Door middel van sport kan je vaardigheden ontwikkelen die je in je dagelijkse leven kunnen helpen. Je komt in contact met andere culturen, andere overtuigingen... Je leert je lichaam kennen. Sport helpt enorm bij de ontwikkeling van het zelfvertrouwen."

Hebben jullie iets bijzonders te zeggen tegen de meisjes  van het sportproject in Senegal van Plan International, als jullie ze morgen zouden ontmoeten?

Elodie: "Ik zou zeggen dat ze in zichzelf moeten geloven! Als je achter het stuur zit, kan je zelf je bestemming bepalen. Wees dus niet bang om te dromen!"

Bied mee op jouw favoriete outfit tot en met 25 juni en steun het sportproject van Plan International België. Ontdek de collectie hier

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!