Bij Plan International België zijn we trots op de samenwerkingen met bedrijven die onze waarden delen. Om dit te garanderen, wordt elk partnerschap voorafgegaan door een duurzaamheidsanalyse. Voor de grootschalige partnerschappen werken we hiervoor samen met Forum Ethibel, dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) actief bevordert.

Forum Ethibel voert voor elke potentiële bedrijfspartner een diepgaande duurzaamheidsanalyse uit zodat we een constructieve dialoog aangaan met elke mogelijke partner. Samen met het bedrijf stellen we een actieplan op waardoor het bedrijf de tools heeft om bij te dragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen en zo te bouwen aan een rechtvaardigere wereld.

In cijfers

Ook in 2019-2020 verwelkomden we vele nieuwe partners en innovatieve initiatieven. Ik ben bijzonder verheugd dat onze bedrijfspartners ons ook in tijden van Covid-19 blijven ondersteunen. Hun loyale steun toont aan dat ze vertrouwen hebben in de positieve impact van onze samenwerking op kinderen en hun leefomgeving. Het bewijst ook dat we duurzame partnerschappen hebben opgebouwd op basis van gedeelde waarden. We zijn hen daar enorm dankbaar voor.

Jochem Roels, Director Corporate and Major Donors bij Plan International België

Allianz Memorial Van Damme: goud voor gelijke rechten voor meisjes

Allianz Memorial Van Damme
Cédric

Cédric Van Branteghem, directeur van de Allianz Memorial Van Damme en ex-atleet, blikt terug op deze bijzondere dag:

"Op 6 september 2019 nam Plan International België voor het eerst deel aan het internationale atletiekevent Memorial Van Damme.

Meisjesrechten stonden letterlijk in de spotlights in het Koning Boudewijnstadion. Het sportevenement ondersteunt het sportproject van Plan International België in Senegal dat meisjes via sport sterker maakt. Met de opbrengst van de symbolische 100m Equal Rights Run en de verkoop van vip tickets kan Plan International België atletiektrainingen toevoegen naast de bestaande voetbalactiviteiten.

Plan International België kreeg een enorme zichtbaarheid tijdens het event via een promovideo op groot scherm en het logo op de LED-panelen in het stadion.  Deze samenwerking is ‘big’ voor ons. We willen een statement maken als sportevenement. Plan International staat wereldwijd voor gelijke rechten van meisjes. Wij als Memorial zijn daar ook een voorvechter van. Zo hanteren we al jaren gelijk prijzengeld voor mannen en vrouwen. Sport kan de wereld veranderen en sport geeft meisjes zelfvertrouwen.

De Memorial biedt bedrijven de kans om medewerkers te laten deelnemen aan de Equal Rights Run. Deze symbolische 100m-loop gebeurt vlak voor de start van het officiële programma. 9 bedrijven namen het tegen elkaar op en toonden zo hun engagement voor meisjesrechten aan een publiek van enkele duizenden toeschouwers in het Koning Boudewijnstadion én de kijkers thuis: Golazo, Energy Lab, The Adecco Group, StoryMe, Kyocera, SBS Skill BuilderS, Superkraft, Cargill, en de winnaar van deze eerste editie: yondr.

Ik heb me geëngageerd om de lopers persoonlijk klaar te stomen voor deze unieke wedstrijd. Ze kregen een professionele start-stop cursus in het Koning Boudewijnstadion, enkele dagen voor de Memorial."

In cijfers

Bedankt aan alle bedrijven voor deze succesvolle editie! Deelnemen met uw bedrijf aan de editie 2021? Contacteer ons via corporates@planinternational.be.

Memorial Van Damme

Bij StoryMe vinden we gelijkheid tussen mannen en vrouwen een evidentie. Dankzij de campagnes van Plan International België weten we dat dit voor veel meisjes wereldwijd allesbehalve vanzelfsprekend is. Door deel te nemen aan de Equal Rights Run strijden we actief mee tegen deze ongelijkheid!

Christine Van Nuffel, Project Manager bij StoryMe

Belgische estafetteloopsters sprinten voor meisjesrechten

In 2019 trokken de 2 nieuwe sport ambassadrices van Plan International België, de Belgische 4x400m estafetteloopsters Camille Laus en Hanne Claes, het ‘equal rights’-teken strijdvaardig met blauwe verf over hun wang. Zo voegen deze 2 atletes zich bij de Belgian Red Flames, ons nationaal voetbalelftal, en versterken ze ‘girls empowerment’ door sport in onze projecten te ondersteunen.

Hanne en Camille deelden handtekeningen uit in de fanzone tijdens de Memorial Van Damme. Ze zijn beiden Plan Ouder van een meisje uit Senegal en zetten er mee het sportproject in de kijker. Je leest alles over dit project hier. We zijn fier om deze 2 sterke dames als ambassadrices te verwelkomen.

Hanne Claes, Camille Laus

Als sport ambassadrice van Plan International België hoop ik meisjes wereldwijd te inspireren om te gaan sporten.

Hanne Claes, 4x400m estafetteloopster en Plan Ouder

Een bijzondere ontmoeting voor de Belgian Red Flames in Benin

logo Red Flames

Van 22 tot 30 december 2019 bezochten Julie Biesmans en Janice Cayman, speelster bij de Belgian Red Flames en Plan Ouder, het sportproject in Benin dat ze sinds 2016 met hun team ondersteunen. Dit sportproject overtuigde UEFA om verder projecten op te zetten met Plan International voor meisjes in Bolivia.

Een week lang ontmoetten Julie en Janice de deelneemsters en hun familie. Ze zagen met eigen ogen de impact van het project en sport op het leven van deze jonge meisjes.

Red Flames in Benin

Bij mijn ontmoeting met een van de meisjes, vertelde ze mij dat ze zich beter in haar vel voelt, dat ze meer zelfvertrouwen heeft en dat ze nu durft te spreken voor een grote groep. Het is geweldig om te zien dat sport zoveel kan teweegbrengen in iemands leven.

Julie Biesmans, speelster bij de Belgian Red Flames

Deze reis werd georganiseerd met de steun van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (RBFA), Canon België, Studio Mone en Brussels Airlines. DPG Media bracht een volledig verslag van de reis in onder meer VTM-nieuws en Het Laatste Nieuws.

Belgische artiesten tekenen samen tegen Corona

Exclusieve maskers

In 2020 ging de wereld de strijd aan tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Een virus dat ook grote gevolgen had voor onze projecten in onze partnerlanden. Heel snel moesten onze lokale teams zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit en acties ondernemen om kinderen en hun gemeenschappen te beschermen. Ook in België wilden we meehelpen via het te koop aanbieden van mondmaskers en zo tegelijk geld in te zamelen voor onze projecten.

Het initiatief kreeg onmiddellijk de steun van 4 Belgische topillustratoren. Zij tekenden gratis een exclusieve illustratie, waardoor de maskers een echt hebbeding werden: Philippe Geluck, Eva Mouton, helen b en Chrostin.

Ik reisde mee met Plan International België naar Zambia (2015) en Niger (2016) om meisjes te bezoeken die door Plan International de kans kregen om zich te ontplooien. Ik zag hoe ze medisch verzorgd werden, opgevolgd, gesteund werden om hun school af te maken… En een toekomst kregen. De organisatie en hun werking ligt me sindsdien nauw aan het hart.

Eva Mouton, illustratrice

De verkoop van onze mondmaskers, geproduceerd door het Belgische bedrijf Flyer.be, beschermde mensen in België, maar ook kinderen en gemeenschappen in ontwikkelingslanden. Per verkocht masker werd de winst gedoneerd aan de acties van Plan International tegen Covid-19 in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

In cijfers

Ontdek meer voorbeelden met onze bedrijfsparters in het jaarverslag.

Download het jaarverslag

Ontdek onze andere projecten hier.

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!