Tegenwoordig staat de term maatschappelijk verantwoord ondernemen te blinken op de meeste bedrijfswebsites. In de wandelgangen hoor je dat een uitgeschreven CSR-beleid de keuze beïnvloedt van een nieuwe medewerker voor een bepaald bedrijf. Maar hoe zit het nu in de praktijk? Is een glashelder CSR-beleid echt een meerwaarde voor je bedrijf? Een onafhankelijk onderzoeksbureau hield een korte enquête om de tendensen rond duurzaam ondernemen te ontrafelen. De belangrijkste antwoorden van 200 respondenten sommen we voor jullie op.

Helft van de bedrijven heeft geen uitgeschreven MVO-beleid

Meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat zijn of haar bedrijf geen uitgeschreven beleid of visie heeft op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een gemiste kans zo blijkt, want de meerderheid stipte ook aan dat het hebben van een beleid net de keuze van een nieuwe medewerker voor een bedrijf in grote mate bepaalt.

Goed doen voor de maatschappij

De grootste motivator van een bedrijf om een goed doel steunen is het feit dat ze het hun plicht vinden om iets terug te doen voor de maatschappij.  Vooral lokale initiatieven in België staan stip op nummer één, gevolgd door ngo’s werkzaam in de gezondheidssector en als derde zij met een focus op kinderrechten.

Liever combinatie en flexibiliteit

De meerderheid verkiest een combinatie van zowel financiële als niet-financiële steun. Experten pro-bono laten werken, materiaal uitlenen of logistieke ondersteuing is een ideale manier om de medewerkers te betrekken in dit verhaal. Ook bewust kiezen voor 1 goed doel op lange termijn en daarnaast enkele goede doelen op korte termijn is populair onder de respondenten. 

Directie legt keuze op

De tendens dat vooral de zaakvoerder of de directie beslist over het CSR-beleid en goed doel is nog niet gaan liggen. Maar liefst 60% gaf aan dat de directie of het hoofdkantoor afzonderlijk beslist zonder inspraak van de medewerkers of HR departement. Beschikken over een uitgeschreven beleid zorgt er net voor dat meer mensen zich betrokken voelen en de kans op een langdurig partnerschap vergroot. Een gemiste kans! 

NGO’s niet langer de boeman

De perceptie dat non-profitorganisaties alleen maar kritiek leveren op bedrijven en elke vorm van samenwerking gebruiken om deze in de val te lokken is niet meer van deze tijd. Bedrijven en NGO’s zien elkaar meer en meer als volwaardige partners die elk hun expertise in te brengen hebben in een partnerschap. Alert staan tegenover elkaar is en blijft nodig, zo houden beide partijen elkaar scherp.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op de nieuwsbrief

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!