Duurzame cosmetica lanceren voor een getinte of gemengde huid én met respect voor elkaar en anderen. Dat is de start geweest in 2017 voor de online webshop Etnik Cosmetics. De eigenaars, Caroline Robert en haar man Serge Poisson, hebben van bij het begin ook bewust gekozen om verder te gaan dan enkel het verkopen van duurzame producten. Zo steunen ze samen met Plan International ook jonge meisjes uit Benin via het Girls Fund.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te starten met Etnik Cosmetics?

“Mijn man is geboren in Ivoorkust en vormt eigenlijk de grote inspiratiebron voor onze online webshop. Serge heeft door zijn Afrikaanse origine een getinte huidskleur. Hierdoor had hij veel moeite met het vinden van een geschikte en natuurlijke huidverzorging. Ook voor onze kinderen was het moeilijk om de juiste verzorgingsproducten te vinden. Dat is ook meteen de reden geweest waarom we hebben besloten om zélf het heft in eigen handen te nemen en zo is Etnik Cosmetics eigenlijk geboren.”

 

Etnik Cosmetics steunt het Girls Fund

 

Waarom heb je precies gekozen om Plan International te steunen met je bedrijf?

“We dragen respect voor elkaar en anderen nauw aan het hart. Het was ook nooit de bedoeling om een project voor ons alleen op te starten. Het moest eigenlijk een ‘hoger’ doel hebben. We kunnen tegenwoordig niets meer ondernemen zonder daarbij rekening te houden met de rest van de wereld. Daarom hebben we van bij het begin besloten om nog een stapje verder te gaan dan enkel duurzame producten te verkopen. Als ouders vinden wij net als Plan International het belangrijk dat elk kind recht heeft op onderwijs. We hebben dus ook bewust gekozen om via Plan International mee te investeren in onderwijsprojecten voor kinderen in Afrika.”

Welk specifiek project ondersteunen jullie en waarom?

“We ondersteunen mee het Girls Fund. Dit project schenkt extra aandacht aan meisjes in Benin op vlak van onderwijs en hun emancipatie. Ik merk als vrouw dat het gek is om te zien welke weg er nog afgelegd moet worden als het over gelijkheid tussen mannen en vrouwen gaat. Zelfs vandaag de dag, ook bij ons, is als vrouw een carrière uitbouwen niet vanzelfsprekend. Daarom hoop ik dat deze meisjes in de toekomst niet meer geconfronteerd hoeven worden met gedwongen huwelijken en tienerzwangerschappen en een betere toekomst tegemoet gaan. Om hen hierin te steunen gaat er jaarlijks 2% van onze winst naar dit specifiek project in Benin. Daarnaast gebruiken we ook onze eigen communicatiekanalen om mensen verder te sensibiliseren rond gelijke kansen voor meisjes en kinderrechten. We vinden dit enorm belangrijk.”

Wat is jouw boodschap aan bedrijven die nog geen goed doel steunen?

“Eigenlijk, wanneer je een onderneming opstart moet je het ook vertegenwoordigen. Wij hebben ons hart en onze waarden in Etnik gestoken in de hoop dat andere mensen geïnspireerd worden om hetzelfde te doen. Dus ik hoop dat met ons verhaal andere bedrijven zich ook sociaal willen engageren om iets goed terug te doen voor mensen die onze hulp echt wel kunnen gebruiken.”

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!