Valt MVO met KMO te rijmen? Op het eerste zicht lijkt duurzaam ondernemen een voorrecht voor grote internationale spelers. Maar wist je dat maatschappelijk verantwoord ondernemen eigenlijk veel gemakkelijker is voor KMO’s?

Klein bedrijf, groot verschil

Sociaal ondernemen vergt in de eerste plaats durf en innovatie, iets waar de Belgische KMO’s voor geprezen worden. Met haar achtste plaats op het Europees innovatiescorebord van 2018 mag België zich terecht een sterke innovator noemen. Hindernissen zoals gebrek aan financiële draagkracht, geen tijd of onvoldoende middelen worden door de specifieke bedrijfsstructuur van KMO’s op een innovatieve manier opgelost.

MVO-manager geen noodzaak

Als KMO hoef je niet direct een MVO-manager te rekruteren, want die heb je namelijk al in huis: de ondernemer. Als lokaal verankerd bedrijf vallen je economische connecties samen met de menselijke. Wanneer de bedrijfsleider verantwoordelijk ondernemen ademt, straalt het bedrijf dat ook automatisch uit. Als eigenaar sta je dus aan het roer van je ethische koers die je vaart.

Als vrouwelijke onderneemster en mama van vier vind ik persoonlijk zeer belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij via een goed doel dat inzet op gelijke kansen.

Daphne Aers, zaakvoerder TNS kroket

KMO’s zijn veerkrachtig

KMO’s zijn flexibeler in het bepalen van hun beleid en kunnen vaak sneller schakelen dan grotere spelers. Door de typische structuur worden de medewerkers ook meer betrokken bij de keuze van het maatschappelijk doel. Iets wat zeker een voordeel is voor het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Als Plan Ouder kwam ik tot de conclusie dat ik nog iets extra kan doen voor Plan International door mijn bedrijf in te schakelen met een cause-related marketing actie.

Catty Verlinden, zaakvoerder De Luierhoek

Pioniers met durf

Ondernemers zijn gedreven en trots op hun verwezenlijkingen waardoor ze vaker de sprong durven nemen als echte pioniers. Dit vertaalt zich dan ook positief in het beleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo durven KMO’s de lancering van een nieuw product aan een goed doel linken.

Bij de lancering van ons nieuw product kozen wij bewust voor de koppeling met een goed doel. Eat good, do good.

Rik Zweegers, Zaakvoer Crème de la Crème

Laat je dus niet van de wijs brengen en weet dat je als kleine of middelgrote onderneming alles in je mars hebt om een sterk MVO-beleid uit te tekenen. Op lange termijn levert het niet aleen een concurrentievoordeel op, maar ook een unieke kijk op de maatschappij. Haal nog meer inspiratie in ons jaarverslag en contacteer ons gerust voor een partnerschap op maat van jouw bedrijf.

 

Geïnspireerd? Aarzel niet langer en neem contact met ons op voor een kennismakend gesprek.

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!