De webshop voor gezonde en biologische producten Kazidomi heeft zojuist een leuke actie uitgevoerd ten voordele van onderwijs voor meisjes in Niger. Het is niet de eerste keer dat de jonge Brusselse start-up zich solidair toont en volop inzet op CSR. Wij spraken met CEO Emna Everard voor wie maatschappelijk verantwoord ondernemen geenszins een marketingslogan is maar onderdeel van de bedrijfscultuur.

Kazidomi verkoopt sinds 2016 een scala aan biologische onderhoudsproducten, make-up en voeding online via hun webshop. Door het bedrijfsmodel met jaarlijks abonnementssysteem biedt de start-up zijn klanten kortingen op alle producten. 

Een Kazidomi-abonnement is niet enkel goed voor de gezondheid en het milieu, ze worden ook regelmatig gebruikt om goede doelen te financieren. Zo financierden de nieuwe Kazidomi-abonnees van 3 tot 6 januari 2019 automatisch een jaar onderwijs voor een meisje in Niger. Hoe? Het bedrijf schonk €25 per nieuwe abonnee aan het Girls Fund van Plan International België. Cruciale steun in dit West-Afrikaanse land waar één meisje op drie moet trouwen in plaats van naar school te gaan. 

Waarom koos u om het Girls Fund van Plan International te steunen?

Emna Everard: "Tot nu toe hebben we vooral voedingsgerelateerde projecten in ontwikkelingslanden gesteund omwille van de logische link met onze missie om iedereen gezonde voeding te bieden. Maar binnen ons team liggen mensenrechten, onderwijs en de ontwikkeling van jonge kinderen ons nauw aan het hart.  

Toen we het onderwijsproject voor meisjes in Niger van Plan International ontdekten, was de keuze snel gemaakt! Vooral omdat het anders was dan wat we tot nu toe hadden gedaan."

Ondervindt u als vrouwelijke onderneemster dat het nog steeds nodig is om extra te investeren in meisjesrechten?

Emna Everard: "Het girl power-aspect van dit project en meisjes- en vrouwenrechten in het algemeen sprak het hele team onmiddellijk aan. Des te meer omdat het merendeel van het marketingteam vrouwelijk is, leek het ons een waardevolle samenwerking."

Als vrouwelijke ondernemer moet je jezelf meer bewijzen dan een man om zakenpartners te overtuigen. Bij de bank bijvoorbeeld richt de adviseur zich nog vaak naar de man in de kamer. Het is ook voor ons een realiteit. 

"Langs de andere kant denk ik dat vrouw zijn ook een positieve invloed heeft gehad om Kazidomi bekend te maken. In mijn klas op de Solvay Business School waren er maar één derde vrouwen en vrouwen in de bedrijfswereld zijn nog een minderheid. Gelukkig schuiven de media in toenemende mate vrouwelijke ondernemers meer naar voor om dit te counteren."

DIT IS NIET DE EERSTE KEER DAT KAZIDOMI EEN goed doel steunt. WAT MOTIVEERT U om maatschappelijk verantwoord te ondernemen?

Emna Everard: Delen en teruggeven aan de maatschappij is altijd een drijvende kracht geweest in mijn werk.

Voordat Kazidomi werd gelanceerd, werkte ik in een sociaal bedrijf dat sociale en humanitaire projecten financierde. Kazidomi werd geboren uit deze wens om de maatschappij en wereld te verbeteren.

"Als klein meisje had ik veel last van voedselintoleranties. Het was niet altijd makkelijk om gezonde en lekkere producten te vinden waar ik niet ziek van werd en gezonde voeding vinden, nam veel tijd in beslag. Mijn droom was om een winkel te openen waar je eten kon kopen met je ogen dicht. Ik startte aan de Solvay Business School met dit idee in gedachten, het concept evolueerde en Kazidomi werd geboren. Vandaag werk ik samen met een team van 18 personen aan een beter wereld."

WAT ZIJN DE VOORDELEN voor EEN ONDERNEMING ZOALS KAzidomi om maatschappelijk verantwoord te ondernemen?

Emna Everard: "De leden van het team zijn er trots op bij te dragen aan sociale projecten, verenigingen zichtbaar te maken en solidariteitsboodschappen naar een breed publiek te sturen."

"Onze klanten zijn ook blij, ze zijn op zoek naar biologische producten die goed zijn voor hen en de natuur  en hebben een profiel dat erg open staat voor dit soort sociale betrokkenheid.

We hebben veel positieve feedback van onze klanten, maar ook van onze partners, de pers en onze leveranciers. Sommigen bieden ons zelfs aanvullende producten aan ter ondersteuning van dit soort solidariteitsacties. Het is heel motiverend voor iedereen. 

WAT ZIJN de toekomstplannen voor uw sociaal engagement?

Emna Everard: We denken aan nieuwe manieren om te ondersteunen. Er zijn veel manieren. Tot nu toe hebben we altijd korte mini-acties gedaan, wat zeer succesvol is geweest.

Maar we zouden een meer structureel systeem kunnen overwegen waarbij klanten het hele jaar door de mogelijkheid hebben om 2 of 3 euro meer te betalen ten behoeve van een goed doel wanneer ze een abonnement bij ons nemen. Het is slechts een idee in deze fase, maar we denken erover na.

Steun meisjesrechten met jouw bedrijf

Heeft u net zoals Kazidomi zin om een goed doel te steunen met uw bedrijf? Neem contact met ons en samen vinden we een partnerschap op maat. 

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!