“Een meisje zijn, daar is niets mis mee. Maar dat is niet wat de maatschappij vindt”, zegt de 16-jarige jongerenactivist Rimsha, die met een persoonlijke speech het avondgedeelte opent van de tweede Global Girls’ Summit van Plan International. Op de top geeft de internationale ngo meisjes, jonge vrouwen en influencers van over de hele wereld een podium om te pleiten voor gelijke kansen. Met een boodschap over meisjesrechten zal ook koningin Mathilde het publiek toespreken.

Workshop visual storytelling door Brusselse jongerenactivisten

Tijdens het namiddaggedeelte van de top staan verschillende talks, workshops en performances op het programma. Eén van de workshops gaat over ‘visual storytelling’ en wordt gegeven door een groep Brusselse jongerenactivisten van Plan International België, die sinds februari werken rond seksuele intimidatie en geweld en de onderliggende dynamieken die het probleem in de hand werken.

BruxELLES project: fotografie tegen seksueel geweld

Dankzij Equal.Brussels en partner Canon konden ze met een fototoestel in de hand en een genderbril op door de Brusselse straten trekken om problemen en goede voorbeelden in kaart te brengen. Hun werk bracht al resultaten voort. Daar komen we op de top meer over te weten, net als over een aantal andere initiatieven in wereldsteden waar jongeren mee aan de kar trekken om geweld tegen meisjes te stoppen. 

Jongerenactivist Rimsha opent de avond

De Brusselse jongerenactivist Rimsha trapt het avondevent af met haar persoonlijke verhaal en een sterke boodschap voor meisjes, waarna ze het woord zal geven aan koningin Mathilde.

Verder komen er internationale influencers zoals Cleo Wade, bekend als de ‘Oprah van de millenials’, Refinery29 co-oprichter Piera Geldari en Asa Regner van UN Women. Het podium wordt ook ingenomen door internationale jongerenactivisten. Eén daarvan is Sophie uit Oeganda, die vorig jaar in haar land een succesvolle campagne leidde met als doel meer overheidsinvesteringen in seksuele voorlichting en een betere toegang tot anticonceptie. 

Global Girls Summit: bedrijven zetten hun schouders onder meisjesrechten

#girlsgetequal, een werelwijde girl power campagne

Samen met andere jonge influencers werkte Sophie bovendien mee aan een nieuwe wereldwijde campagne van Plan International: ‘Girls Get Equal’. Het is een campagne die de koers van de organisatie de komende jaren mee zal bepalen. Doel is om zij die macht hebben aan te zetten meisjes en jonge vrouwen te betrekken bij beslissingen die een belangrijke impact hebben op hun leven, om jonge activisten te beschermen tegen geweld en intimidatie zodat ze vrijuit kunnen spreken, en om iedereen die bezig is met storytelling – van reclamemakers tot professionals in een opvoedende rol – samen met jongeren te overtuigen los te komen van stereotypen

Onze ervaring met meisjes en jongens in gemeenschappen van over de hele wereld heeft ons geleerd dat zij een fundamentele impact kunnen hebben op hun omgeving. Van jongeren gaat er een enorme kracht én ambitie uit om denkbeelden en praktijken die meisjes discrimineren en geweld aandoen aan te pakken. Dat zal ongetwijfeld voelbaar zijn op de Girls’ Summit.

Anne-Birgitte Albrectsen, CEO van Plan International

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!