In de provincie Bokeo, in het noorden van Laos, richtte een groep leerlingen een club op om gelijkheid tussen jongens en meisjes te verbeteren. Resultaat: meisjes voelen zich een pak zelfzekerder, en alle studenten begrijpen nu het belang van gelijke rechten.

Vóór de club er was, droomde ik van trouwen en snel kinderen krijgen. Maar dat is nu anders. Nu zie ik in dat wij, meisjes, net zo goed lang kunnen studeren en een goedbetaalde job vinden.

Kaenthong, 14 jaar

Kaenthong is lid van de studentengroep die ondersteund wordt door Plan International. Ze organiseren regelmatig activiteiten met als thema gendergelijkheid, geweld tegen meisjes en vrouwen en het belang van onderwijs voor meisjes.

Seksistische leerkrachten

Op de school in Kaenthong zitten 380 leerlingen van verschillende etnische minderheden uit de regio. Hier was voorheen nooit echt aandacht voor gelijkheid tussen jongens en meisjes. Klasverantwoordelijken werden steevast aangeduid door de leerkrachten. En zij kozen systematisch … jongens! Meisjes kregen simpelweg geen kans om een leidersrol uit te oefenen.

En dit is een ‘normale’ situatie in deze afgelegen bergregio, waar meisjes vaak zelfs niet op de schoolbanken zitten, maar thuis blijven om te helpen bij taken. Intimidatie, huiselijk geweld en kindhuwelijken zijn er dagelijkse kost.

Een veilige schoolomgeving voor meisjes

Ook op school kregen meisjes te maken met geweld. Dagelijks werden ze lastiggevallen: opmerkingen, aanrakingen, staren – zonder de kans om dit te melden of er iets tegen te doen. Het resultaat was uiteraard dat heel wat meisjes niet langer zin hadden om naar school te gaan.

Jongens kunnen zorgeloos naar het toilet gaan, maar wij durfden dat haast niet. Jongens volgden ons en maakten ons bang.

Buakham, 15 jaar.

Dankzij het project van Plan International keerde deze negatieve situatie resoluut om. Leerkrachten volgden vormingen over gelijkheid en gelijke rechten en een studentenclub werd opgericht. De club bestaat uit meisjes en jongens van alle leeftijden die elkaar elke week na school ontmoeten om te discussiëren en nieuwe manieren te vinden om hun leeftijdsgenoten te informeren. Via spel, zang en theater maken ze hun schoolomgeving veiliger en toegankelijker voor meisjes.

Kaenthong praat met haar klasgenoten over gendergelijkheid. Foto: Plan International

 

Een cruciale dosis zelfvertrouwen

Sinds de start van het project veranderde er heel wat op dit schooltje in Laos. Voortaan zijn het de leerlingen die zelf hun klasverantwoordelijke kiezen – en dat kan een meisje of een jongen zijn. En wat meisjes zoals Kaenthong betreft? Zij durven nu de problemen aankaarten die hun pad kruisen en ze komen op voor hun rechten.

Voorheen had ik weinig zelfvertrouwen en zag ik niet in hoe ik tegen discriminatie of intimidatie moest opboksen. Nu is mijn zelfvertrouwen een stuk groter en leerde ik technieken om problemen aan te pakken en op te lossen.

Een cruciale dosis zelfvertrouwen, want als meisjes zelfzeker zijn, dan geven ze dit door aan hun eigen kinderen. En dat is de grote verandering die deze school zal verwezenlijken.

Overal in de wereld zetten Plan International samen met haar partners projecten op die zorgen dat jonge meisjes als Kaenthong zich kunnen ontplooien in een geweldloze omgeving die vrij is van discriminatie. Steun onze projecten.

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!