Doe de test: tik eens "jongensspeelgoed" en "meisjesspeelgoed" in uw zoekmotor. Je zal snel ontdekken hoezeer het speelgoedaanbod jongens en meisjes in aparte vakjes stopt. Je kunt er niet naast kijken als je een catalogus met roze en blauwe pagina’s ziet of als je een speelgoedwinkel binnenkomt met rekken 'voor meisjes' en 'voor jongens'. Onschuldig is dat niet. Die stereotiepen sturen de nieuwsgierigheid van kinderen onbewust in een bepaalde richting, wat hen belemmert in hun persoonlijke ontwikkeling.

Microscoop of mini-keuken?

Poppen, prinsessenattributen, make-upsets en huishoudspullen in roze glitter zijn enkel voor meisjes. Tractoren en vrachtwagens, experimenteer- en bouwdozen en stoere superheldencapes kunnen dan weer enkel voor jongens.

Onschuldig en onbewust? Helemaal niet! Verenigingen proberen al jaren speelgoedfabrikanten en -winkels te overtuigen van de negatieve gevolgen van seksistisch speelgoed. Maar voor speelgoedgiganten zoals Maxitoys, Dreamland en Bart Smit blijven meisjes passieve prinsesjes en jongens ondernemende techniekers. De dwingende rolpatronen die de speelgoedindustrie graag bevestigt en versterkt, hebben een grote invloed op de ontwikkeling van meisjes en jongens. Al vanaf prille leeftijd stellen zij hun dromen en ambities bij naar de rollen die hen worden voorgeschreven in een blauw-roze wereld.

Wetenschap is kinderspel, voor jongens

Dit kan verregaande gevolgen hebben voor de latere beroepskeuze van kinderen, volgens het gereputeerde Institution for Engineering and Technology (IET).

In een rapport dat begin december werd gepubliceerd, onderzocht het IET de "voor meisjes" en "voor jongens" onderverdeling van speelgoed in verschillende zoekmotors (Yahoo, Google, Bing,...). De conclusie is verontrustend:

Wetenschaps- en technologische spelletjes richten zich drie keer meer tot jongens dan tot meisjes. Het is niet ondenkbaar dat dat soort stereotypering meisjes ontmoedigt om later voor een carrière als ingenieur te gaan."

Minstens even merkwaardig: technologisch speelgoed dat in een "meisjesversie" wordt uitgebracht. In een reclame voor een spelcomputer werd de meisjesversie - uiteraard -  in een roos jasje gegoten en kreeg minder spelmogelijkheden, met slechts 25 functies. De spelcomputer voor jongens is niet alleen realistischer, maar beschikt ook over niet minder dan 50 functies.

Waar zijn de vrouwelijke ingenieurs?

Dat de speelgoedindustrie meisjes en jongens al te zeer in een apart vakje stopt, verklaart niet alles. Maar ze spiegelt kinderen wel van jongs af aan voor dat er typische mannen- en vrouwenberoepen zijn. Het helpt niet om meer vrouwen gemotiveerd te krijgen voor de exacte wetenschappen, waar nochtans wel vraag naar is. Volgens de meest recente statistieken in België(2010), is slechts één ingenieur op tien een vrouw. Dit terwijl ons land een groot tekort heeft aan ingenieurs.

De jongen die met poppen wilde spelen

Een Vlaamse mama gaf haar zoon een pop om mee te spelen, nadat hij er twee jaar om had gevraagd. Toch was het geen gemakkelijke keuze. Vrienden, familie en anonieme internetgebruikers hadden allemaal een mening over de opvoeding en de latere seksuele geaardheid van het kind. Hetzelfde ondervond onlangs een papa, die in een Twitterstorm terechtkwam. Sociale druk van vriendjes, genderstereotiepe verwachtingen, angsten van ouders én de manier waarop reclame wordt gemaakt, zorgen ervoor dat dwingende rolpatronen het nog vaak winnen van kinderwensen. Het is bewezen dat jongens nog minder snel naar typisch meisjesspeelgoed durven te grijpen dan omgekeerd. Ook jongens verliezen dus bij speelgoedclichés.

Geef je kind geen cliché cadeau

Volgens het rapport van het IET ziet slechts 7% van de ouders in het Verenigd Koninkrijk hun dochter later ingenieur worden. Hoewel er geen recente cijfers zijn voor België, is het zeer waarschijnlijk dat de resultaten in ons land vergelijkbaar zouden zijn. Die manier van denken, weerspiegelt zich duidelijk in het speelgoed dat ouders voor hun kind kopen.

Denk daar even aan voor je je dit weekend in de drukke winkelstraten waagt. Gelijke toekomstkansen beginnen onder de kerstboom. Geef je kind dus geen clichés, maar wel wat hij of zij echt wil.

Ontdek de campagne 'Unlock The Power Of Girls'

Barbie: l'un des symboles les plus connus des "jeux pour filles" (photo: Pixabay)
Image jouet

Vind je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden!