Overslaan en naar de inhoud gaan
  • NL
  • FR

  • Het Plan Ouderschap
  • De Project Sponsoring
  • Onze impact
  • Onze aanpak

Doneer nu

Word plan ouder

Top menu

  • Over plan
  • Blog
  • Bedrijven
  • Contact
  • MyPlan
  • Shop

De camera: een instrument voor geëngageerde jongeren

Kruimelpad

  1. Home

Bewustmaking is de sleutel tot het doorbreken van de taboes rond seksuele intimidatie. Dankzij het partnerschap tussen Plan International en Canon konden de jongeren hun campagne opzetten met fotografie en video om het probleem onder de aandacht te brengen.  

Video als sensibilisatiewapen    

Beelden hebben een sterke kracht en de jongeren maakten hier gebruik van om hun stem te laten horen. Dankzij de steun van Canon hebben geëngageerde jongeren uit Antwerpen en Gent hun eigen sensibilisatievideo gemaakt om de aandacht te vestigen op de problematiek rond seksuele intimidatie.

Met hun video wouden de Gentse jongeren duidelijk maken dat seksuele intimidatie nooit een compliment is en dat we dit dus nooit moeten aanvaarden.  

De jongerengroep in Antwerpen legde de nadruk op het bespreekbaar maken van het thema en het doorbreken van het taboe rond seksuele intimidatie.  

Wil je meer weten over onze samenwerking met Canon? Lees hier over hun inzet voor onze organisatie. 

De sleutelrol van omstanders 

 In Brussel, Antwerpen en Charleroi heeft het Safer Cities platform duidelijk gemaakt dat nog steeds te weinig slachtoffers (slechts 3% in Antwerpen en 9% in Charleroi) hulp kregen van omstanders. Jongeren weten vaak niet hoe ze moeten ingrijpen (46%) of zijn bang om zelf slachtoffer te worden (35%). 

Er zijn technieken waarmee omstanders op een veilige manier kunnen ingrijpen. Plan International heeft twee campagnes ontwikkeld om mensen te sensibiliseren over de manier waarop ze kunnen reageren als omstander: 

  • In de sensibilisatiecampagne van 2019 met de MIVB wilden we ons toespitsen op de sensibilisatie van omstanders van intimidatie en hen aanzetten om te reageren en eventueel in te grijpen. Lees hier meer over de campagne. 

  • De 2020-campagne, in samenwerking met danseres Jeny Bonsenge, belicht manieren waarop een omstander kan reageren. In een paar eenvoudige maar doeltreffende stappen leren jongeren hoe ze op de juiste manier kunnen reageren als ze omstander zijn van seksueel geweld of intimidatie. Lees hier meer 

Deze verschillende campagnes in de hoofdstad werpen hun vruchten af: 30% van de slachtoffers in Brussel zegt dat omstanders van het incident hebben ingegrepen. 

Daarom is een van onze aanbevelingen de sensibilisatie van de rol van omstanders in openbare plaatsen. Alle informatie over onze aanbevelingen vind je hier. 

Plan International België is graag bereid om samen met u uit te zoeken hoe we een programma op maat van uw stad kunnen uitwerken. Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar sofie.picavet@planinternational.be. 

Het Safer Cities programma is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van onze partners: 

Vlaanderen_logoEu_logo

 

Newsletter

Maak je mailbox blij en blijf op de hoogte van onze evenementen, acties en projecten.

Leer ons beter kennen

  • Team
  • Events
  • Jobs

Ga zelf aan de slag met…

  • Lesmateriaal
  • Publicaties
  • Pers

Nog vragen?

  • Contact
  • FAQ

 

IBAN BE86 2900 2855 0050
BIC GEBABEBB

Social

Vind ons op

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
© 2023 - Plan International België

Voet

  • Child protection policy
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Made by Mia