Alle meisjes hebben het recht te leren en een studie of opleiding naar keuze af te maken. Illustratie: Plan International/Bart Behiels

Ik ga graag naar school. Mijn lievelingsvak is taal. Juf Phuoc zegt dat ik snel leer. Wat de juf niet weet is dat ik ’s avonds alles herhaal samen met mama. Mama spreekt geen Viet, de officiële taal, maar thuis oefenen we samen de woordjes die ik die dag heb geleerd.

Y Xahn, 8 jaar, Vietnam

De kleuterschool: springplank naar meer gelijkheid

Herinner je je de eerste keer dat je je voornaam krabbelde? Toen je zonder aarzelen of fouten tot tien telde? Misschien weet je er niets meer van, maar deze eerste keren zijn bepalend geweest voor jouw leven. Want tegelijkertijd leerde je ook jezelf en jouw klasgenoten kennen en aanvaarden, zoals jij en zij zijn. Wat we leren voor de leeftijd van 6 jaar, beïnvloedt onze persoonlijkheid, relaties, zelfvertrouwen en ons vermogen om te slagen. Vooral in de lagere school.

Elk kind moet de kans krijgen om te leren, van jongs af aan. Maar dat is niet altijd het geval en meisjes hebben het vaak moeilijker dan jongens om naar school te (blijven) gaan. De medewerkers en partners van Plan International investeren in de opvoeding van en onderwijs voor meisjes en jongens vanaf 3 jaar. Hoe ze dat aanpakken? Door bijvoorbeeld jonge kleuterleidsters zoals Maiy op te leiden en bij te scholen over gendergelijkheid en actieve pedagogie. In haar dorpje in de bergen van Laos begeleidt Maiy 9 jongens en 7 meisjes in de nieuwe kleuterschool, gefinancierd door Plan International België. 

De kinderen pikken zeer snel nieuwe dingen op. Ik geniet ervan om ze te entertainen en nieuwigheden te laten ontdekken. Sinds de start van het schooljaar zijn de deugnieten veel zelfzekerder. In het begin meden jongens en meisjes elkaar. Vandaag speelt en leert iedereen samen, iets wat ze in het dorp niet altijd doen.

Maiy, 17 jaar, kleuterleidster, Laos

Onderwijs = beste remedie tegen armoede

Wist je dat wereldwijd twee derde van analfabeten meisjes en vrouwen zijn? Hierdoor vinden ze later moeilijk een goede job. Nochtans wint iedereen erbij als meer meisjes hun school zouden afmaken. Want:

  • meisjes die minstens 9 jaar naar school gaan of een beroepsopleiding volgen, hebben meer kans op werk en worden economisch en financieel onafhankelijk.
     
  • geschoolde meisjes hebben de mogelijkheid hun leefomstandigheden te verbeteren en later hun zonen en dochters een betere toekomst te bieden.
     
  • een goed georganiseerde school is de ideale plek waar meisjes en jongens gelijk worden behandeld, elkaar met respect behandelen en samen bouwen aan een rechtvaardigere wereld.

Afhaken, doorzetten

Mannen kijken vaak raar op wanneer ik bij hen aanbel om de waterleiding te herstellen of een ketel te installeren. Ik moet er om lachen want ik houd van het werk dat ik doe. Ik ben de eerste vrouwelijke loodgieter in de stad maar niet de laatste. Het is mijn droom om tot een echte zakenvrouw uit te groeien.

Bibata, 28 jaar, Burkina Faso

Met 12 jaar werd Bibata zwanger. Woedend stuurden haar ouders haar het huis uit. Ze had geen andere keuze en moest stoppen met school. Maar Bibata gaf niet op. Ze verkocht fruit op de markt om de avondklassen loodgieterij in het opleidingscentrum van Plan International te betalen. 

Bibata overkwam alle vooroordelen en hindernissen en breidt vandaag haar bedrijfje verder uit. Ze stelt twee leerlingen te werk in haar atelier. Meisjes die het net zoals haar niet makkelijk hadden maar niet bij de pakken blijven zitten. Zodat ze op een dag, net als Bibata, kunnen zeggen:

Het is me toch maar gelukt!