Inclusief en kwaliteitsvol onderwijs voor meisjes loopt risico vanwege de verschillende factoren zoals het gebrek aan aparte toiletten voor meisjes en jongens (risico op seksuele intimidatie en problemen rond menstruele hygiëne). Daarnaast leiden sociale normen en economische factoren ook tot een hoog aantal kindhuwelijken en tienerzwangerschappen.
Er worden inhaallessen georganiseerd voor kinderen die al meer dan 2 jaar niet of nog nooit naar school zijn gegaan. Gebouwen worden aangepast aan de noden van kinderen en jongeren (zoals o.a. aparte toiletten voor jongens en meisjes) en er wordt de mogelijkheid voorzien om op afstand les te volgen met behulp van de radio en USB.
1.750 meisjes en 1.750 jongens tussen 7 en 15 jaar zullen toegang krijgen tot tijdelijke klassen waar ze kunnen leren. 1.738 meisjes en 1.794 jongens tussen 7 en 11 jaar zullen op afstand les kunnen volgen met behulp van radio en USB-sticks. 8.200 meisjes en 8.200 jongens die zijn getroffen door de crisis krijgen toegang tot passende diensten die hen bescherming bieden.
Context
Sinds de militaire staatsgreep van 2012 wordt Mali verscheurd door gewelddadige politieke conflicten met een ernstige voedselcrisis tot gevolg. Deze humanitaire crisis dwingt families met kinderen om te vluchten naar een buurland of te verhuizen naar een andere regio in Mali. Zeer veel scholen sluiten hun deuren waardoor meer dan 330.000 kinderen geen toegang meer hebben tot kwaliteitsvol onderwijs.
Hoe we impact creëren
- We organiseren inhaallessen voor kinderen tussen 8 en 12 jaar, die al meer dan 2 jaar niet of nog nooit naar school zijn gegaan, zodat ze hun schoolachterstand kunnen inhalen. De ouders moeten geen inschrijvingsgeld betalen en de kinderen krijgen gratis schoolmateriaal.
- Bestaande gebouwen worden ingericht en aangepast aan de noden van de kinderen en jongeren. Er worden o.a. afzonderlijke toiletten voor jongens en meisjes voorzien.
- 38 tijdelijke klaslokalen worden opgericht om op 2 jaar tijd 3.500 extra leerlingen tussen 7 en 15 jaar te kunnen verwelkomen.
- Kinderen kunnen op afstand les volgen met behulp van radio en USB. Door de onveilige situatie kunnen sommige kinderen niet naar school en volgen ze op een innovatieve manier les op afstand. Door de USB-stick af te spelen op de radio luisteren de kinderen naar het lesmateriaal dat werd opgenomen door een leerkracht. Het lesmateriaal werd ontwikkeld voor de eerste 4 jaren van het lager onderwijs.
- We richten 21 veilige speelomgevingen op voor kinderen die niet naar school gaan. Deze ruimtes zijn specifiek ontwikkeld zodat de zeer jonge kinderen er kunnen spelen, zich ontwikkelen en psychosociale steun kunnen krijgen.

Geef hulp daar waar dit het meest nodig is
Natuurrampen, droogte, hongersnood, epidemieën en gewapende conflicten zorgden wereldwijd al voor ontelbare slachtoffers en ravage. Tijdens deze noodsituaties lopen meisjes veel meer risico op misbruik. Om de schade van een ramp tot een minimum te beperken,
- biedt Plan International noodhulp aan. We voorzien kinderen en hun familie van onderdak, water en andere levensbehoeften.
- richten we tijdelijke scholen op, zodat kinderen zo snel mogelijk terug naar school kunnen.
- geven we prioriteit aan de bescherming van kinderen en meisjes. We zetten ons in voor kwetsbare kinderen die door de ramp een groter risico lopen om slachtoffer te worden van uitbuiting, geweld en mishandeling.
- dragen we bij aan de wederopbouw.
Geef ons de mogelijkheid hulp te bieden waar dit het hardst nodig is.