Slogans bedenken, creatief zijn met woorden en een artikel schrijven zijn jouw tweede natuur. De Nederlandse taal heeft geen geheimen voor jou. Je haalt de essentie uit informatie en tovert die om in een pakkende tekst…Herken je jezelf?
Bovendien wil je bij een NGO werken, meer bepaald Plan International, omdat wij ons inzetten voor kinderrechten en gelijke kansen voor meisjes en jongens. Ben je op zoek naar een boeiende, aangename werkomgeving in een Belgische en internationale context?
Gelukkig voor ons, lees je nu onze vacature. En het is ook jouw geluksdag! Deze job komt met een geweldig team dat graag plezier maakt en tegelijkertijd bijdraagt aan een betere toekomst voor kinderen. Klinkt dat goed? Bekijk de details hieronder en stuur ons je CV + motivatiebrief.
Over Plan International België
Plan International België werkt al meer dan 35 jaar aan een wereld die rechtvaardig en veilig is voor alle kinderen. Ieder kind heeft recht op onderwijs en moet de kans krijgen zich te ontwikkelen. Deze roep om rechtvaardigheid begint bij dezelfde kansen voor meisjes en jongens. Meisjes worden nog te vaak achtergesteld en gediscrimineerd, soms zelfs bedreigd en mishandeld.
Plan International België maakt deel uit van een ambitieuze internationale federatie met projecten in bijna 80 landen (waaronder België). Met onze projecten genereren we impact, via beleidsbeïnvloeding, sensibilisering en projecten met en voor kinderen en jongeren.
Plan International België is een sterk groeiende organisatie. Tijdens de laatste 5 jaar steeg ons inkomen van 14 miljoen naar 20 miljoen en groeiden we van 40 naar meer dan 65 zeer gedreven collega’s.
Functie
Als Nederlandstalige Copywriter & Content Creator (m/v/x) ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kwalitatieve en inspirerende content over onze activiteiten. Hierdoor zet je de goede reputatie van Plan International België en onze fondsenwerving nog meer in de spotlight.
Samen met vijf collega’s maak je deel uit van het communicatie- en marketingteam dat een harmonieuze en boeiende communicatie ontwikkelt voor en over onze organisatie. Je bent verantwoordelijk voor het plannen en schrijven van content die consistent, samenhangend en relevant is voor onze doelgroepen, terwijl je trouw blijft aan de identiteit en waarden van onze organisatie. Je vertaalt de beleids- en beleidsbeïnvloedingsstrategie naar een communicatieplan en ondersteunt onze campagnes.
Je taken
1. Samen met je Franstalige collega ben je verantwoordelijk voor het schrijven en up-to-date houden van diverse digitale en print content, zoals:
- Marketinginhoud: SEO, sociale netwerken, reclame, enz.
- Campagnespecifieke inhoud (awareness, fondsenwerving en advocacy) voor homepages, promotiemateriaal, blogs, teksten voor sociale media, enz.
- Inhoud voor de donateurs en supporters van Plan International België: driemaandelijks tijdschrift, nieuwsbrief, nieuws over Plan Kinderen, de voortgang van onze projecten, oproepen tot donaties, enz.
- Algemene inhoud over onze organisatie en haar activiteiten: artikels over projecten, brochures en folders, websitepagina's, jaarverslag, enz.
- Ter ondersteuning van de persverantwoordelijke, inhoud voor de geschreven pers: opiniestukken, persberichten en persmateriaal om de aanwezigheid van Plan International België in de media te verbeteren, advertorial voor tijdschriften, enz.
2. Je beheert en volgt projecten op met onze digitale en platformexperts en externe leveranciers: vertalers, drukkers en ontwerpers.
3. Met de steun van collega’s die instaan voor onze projecten op het terrein en onze beleidsmedewerkers binnen België ontwikkel je expertise over onze belangrijkste thema's. Jij schrijft vervolgens kwalitatieve inhoud in verschillende vormen, aangepast aan verschillende doelgroepen.
Onze thema's omvatten bijvoorbeeld:
- Plan Kinderen van onze Belgische donateurs
- Rechten van het kind
- Jongerenemancipatie, empowerment en ontwikkeling
- Ongelijke sociale waarden en normen tussen meisjes en jongens en de gendertransformatieve aanpak
- Humanitaire hulp in crisissituaties
- ...
4. Je bent hét Nederlandstalige aanspreekpunt binnen het Marketing & Communicatieteam voor diverse thema’s en afdelingen. Je herleest, verbetert en harmoniseert je door andere collega's geschreven inhoud voor een extern publiek en doet ad-hoc vertalingen (FR/EN naar NL).
5. Je neemt deel aan cross-functionele projecten van het Marketing & Communication team wanneer jouw expertise vereist is, bijv. het volgen van het nieuws om communicatiemogelijkheden te identificeren en het schrijven van ad-hoc content in verband met actuele gebeurtenissen.
6. Je blijft op de hoogte van trends om verbeteringen en vernieuwende ideeën voor te stellen, bijvoorbeeld over het gebruik van inclusieve schrijfwijzen, woordkeuze om stereotypen en vooroordelen te vermijden, doeltreffende marketingtechnieken en fondsenwerving, enz.
Profiel
Kennis, ervaring, vaardigheden
Technische vaardigheden
- 5 jaar ervaring binnen een soortgelijke job en een portfolio om het te bewijzen
- Creatieve schrijfvaardigheid, in staat tot heldere en aantrekkelijke storytelling; zowel een dubbele pagina in print (longread) als een pakkende slogan voor een campagne
- Een perfecte beheersing van de Nederlandse taal, met uitstekende spellingsvaardigheden
- Zeer goede kennis van het Frans en het Engels (C1-niveau is wenselijk)
- Vermogen om inhoud en toon aan te passen aan het doel, de doelgroep en het soort media dat wordt gebruikt
- Vermogen om veel inhoud te assimileren, samen te vatten, te vereenvoudigen en de meest relevante en impactvolle elementen te selecteren
- Een goede tekststructuur kunnen opmaken
- Ervaring in het schrijven met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie (SEO), search engine advertising (SEA) en campagnes voor sociale netwerken is een pluspunt
- Kennis van MS Office
Andere vaardigheden
- Teamplayer: je werkt nauw samen met het Marketing & Communicatieteam, en met collega's van andere afdelingen
- Resultaatgericht
- Creativiteit
- Proactief en initiatiefrijk
- Vermogen om te communiceren, informatie te zoeken, meningen te uiten en vragen te stellen
- Vermogen om verschillende projecten tegelijk te beheren
- Goede organisatie en beheer van tijd en deadlines
- Aandacht voor details
- Belangstelling voor de humanitaire sector en internationale samenwerking, kinderrechten, gendergelijkheid, ... Bereidheid om zich te verdiepen in deze gebieden en de nodige deskundigheid voor de functie te verwerven.
- Zich gedragen naar de waarden en normen van Plan International België
Ons aanbod
- Een interessante en uitdagende werkomgeving in een Belgische en internationale context, binnen een internationale en ambitieuze NGO.
- De kans om een verschil te maken voor kinderen en jongeren in onze partnerlanden en in België
- De mogelijkheid om zich professioneel te ontwikkelen met competente, gemotiveerde en sociaal geëngageerde collega's
- Een voltijdse arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
- Een competitieve bezoldiging in de ngo-sector, aangevuld met extralegale voordelen (groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, gratis openbaar vervoer (woon-werkverkeer))
- Mogelijkheid tot gedeeltelijk telewerk
Plan International Belgium is gelegen in het hart van Brussel, vlak naast het treinstation Brussel-Centraal.
Interesse?
Wij ontvangen graag uw CV en sollicitatiebrief! Stuur deze uiterlijk op 21 juni 2022 naar job@planinternational.be onder vermelding van "Copywriter & Content creator".
Als onderdeel van ons kinderbeschermings- en veiligheidsbeleid vragen wij iedere werknemer om een uittreksel uit het strafregister (model 2)
Meer informatie over de organisatie: https://www.planinternational.be/nl